Sider

Jeg legger huet på blokka....og gjetter i vilden sky.

Erlend Bratland er en av artistene jeg tipper som deltaker
i neste års MGP. 
Over nyttår får vi vite hvilke ti artister som blir med i neste års MGP.
I 2015 er etter tjue års fravær, kringastingsorkesteret tilbake.
I forbindelse med en konsertserie sammen med flere norske artister uttalte f.eks Marit Larsen at det er en drøm fot alle artister å få spille sammen med KORK. 
Kurt Nilsen sa at ingen sier nei til å spille med Kringkastingsorkesteret.
Jeg tror derfor at dette er med på å gjøre at flere allment kjente artister sier ja til å være med i årets MGP.
Noen artister vil nok også lettere la seg lokke av at det i år er bare èn finale. Du slipper å bli hevet ut i en delfinale på Kongsberg av en ukjent ung artist med langt blondt hår. 
Det er kanskje mindre prestisjenederlag å forbli uplassert i en storslått finale. 
Så her er mine ville spekulasjoner og gjetninger for neste års MGP
Noen har sagt et kringkastingsorkester vil favorisere gammeldagse låter.
Jeg mener det er feil. Nå håper jeg på både helt moderne, og noen gammeldagse låter i en MGP-finale. Men et orkester diskvalifiserer ingen type låter, for musikk er musikk.
Også mange elektronika-låter har strykere, eller blåsere i produksjonen.
Men da er de kunstig laget med synth.
Med et orkester kan strykerne, blåserne eller solo-instrumentene legges på live. Oppå det tøffe elektroniske bakteppet.
F.eks tror jeg Margaret Bergers "I Feed You My Love" ville få enda mør trøkk om de viktige strykerne i refrenget var live fra orkester.
På den andre siden hadde vi fjorårets Eurovision-vinner, som var en litt "gammeldags", klassisk ballade med stort orkester innspilt på tape.
Den ville antakelig blitt enda mektigere med live-orkester.

I år samarbeider NRK med eventbyrået "Haaland, Eidsvaag og Strøm" om MGP.
En kikk på deres Facebook side  viser noen artister de har gjort eventer med. Det kan jo hende at dette gir dem posisjon, sammen med NRK, som gjør det mulig å overtale noen av disse til å delta.
Vivi Stenberg har sagt at de har fått med seg de beste artistene innen

Utifra dette, og andre signaler jeg har snappet opp kan jeg jo gjette på at disse artistene.
Jeg fikk nesten ingen fulltreffere i fjor, så dette får du ta med en klype salt. Når jeg skal spekulere og gjette må jeg jo gjette blant de litt mer "kjente" navnene, for helt ukjente som har sendt inn låter kan jeg umulig kjenne til.

Bendik Brænne.
Artist som har fått Spelemannpris, og stor suksess som festivalartist på Øyafestivalen.
Lager fengende country-pop med lettfattelige refrenger.
Se Bendik presentere seg selv her:


Erlend Bratland.
Vinner av norske talenter 2008. Har nettopp gitt ut en ny singel: "Silent Sister". Uttalte i NRK Nitimen i oktober at hele albumet ble sluppet først utpå nyåret, fordi han hadde noen hemmelige, spennende prosjekter før han kunne gi det ut. "Hemmelige prosjekter" kan jo være MGP. Og hans nye stil er noe som er lett å se for seg i MGP. Kan vi tippe på en stoor ballade?


Sandra Lyng Haugen
Sandra Lyng Haugen har virkelig gjort mye for å aktualisere seg selv som artist. Både med egen dokusåpe og singelutgivelser. Hun ville kunne bidra med lettbent, moderne dansbar pop og bruke MGP for å kunne nå ut til 200 millioner seere, om hun skulle vinne.


Astrid Smedplass
Av mange ansett som jenta som ble snytt for seieren i Idol2013. Her bygger jeg på magefølelsen, og jeg tipper at hun kan være å finne blant årets artister.
På videoen under kan du se henne i duett med
Kurt Nilsen
Og Kurt er også en av artistene jeg kan tenke meg i MGP2015. Jeg tror han nå er blitt stor nok, og voksen nok og trygg nok på seg selv til at han kan delta i MGP uten å være redd for hva "bransjen vil si".
Kanskje vi får en Astrid/Kurt duett:


The Lionheads
The Lionheads er et rockeband med coldplay-refrenger. Disse lager låter som setter seg raskt i øret, og har blitt mye spilt på radio. Men de er ennå ikke fanget opp som kjæledegger hos hele det norske folk. For oppnå det kan jo MGP være en gunstig måte å gjøre seg kjent på:


Pål Rake / Audun Rensel
Pål Rake har slått seg opp som en viseartist av betydning siden han deltok i "The Voice 2013".
Audun Rensel gjorde seg også bemerket i samme programmet.
Disse har stemmer og en utstråling som jeg tror kunne kle MGP godt. De har jo vist at de ikke har noe imot å delta i musikkonkurranser:


Kaja Gunnufsen
Er det plass for svart, småhumoristisk sinnarock?
Hun er nominert til "Årets nykommer", "Årets Album", og "Årets Soloartist" til Gaffaprisen.
Vi trenger et og annet provokasjonselement i MGP også:


Røyksopp
Det ville være enorm prestisje å få med disse gutta i MGP. Kanskje kan en kveld med eksponering sammen med KORK lokke dem på scenen?
Kanskje sammen med et kjent norsk navn. Noe ala Benedicte Adrian eller Rita Eriksen.
En sånn kombinasjon av eksotisk, svevende elektronika og etnvelkjent norsk kjent stemme.
Eller kanksje vi får se dem sammen med Susann Sundfør igjen:



Seigmen
får fylle både rockekvoten, og "veteran-kvoten"?
De har hatt flere eventjobber i det siste, og har begynt å "røre" på seg igjen.
Et symfonisk tøft rockenummer fra disse gutta kunne jo blitt majestetisk:


Reidun Sæther
Fikk andreplass i Stjernekamp, men var nok favoritt hos store deler av Grand Prix entusiastene, som ofte legger sin elsk på denne type artister med diva-tendenser, stor stemme og mot til å kle seg i glitter og glamour.



Sånn, det ble ti artister. Pluss noen mulige duettpartnere. Så får vi se om jeg treffer bedre blink i år, enn i gjetningene i fjor.
Men ifjor var det vanskeligere enn noen gang å gjette, siden de fleste artistene ikke var veldig "allment kjente".
Det er sikkert et fåtall av disse artistene som er riktig gjettet. Men moro å spekulere.






Ingen kommentarer: