Sider

Har årets MGP-artister virkelig lyst til å vinne?

Det bekymrer meg at et fåtall av årets MGP-artister greier å gjøre seg selv interessante både for tradisjonelle medier, og på sosiale medier. Jeg trenger å se artister som gjør det de kan 100% for å vinne i konkurransen. Det synes jeg ikke å ha sett så langt, en drøy uke før finalen. Nå må de få motoren i gear, og så må de vise engasjement og lysten til å vinne for å overbevise i alle fall meg. Jeg har blitt litt usikker. Men håper jeg tar feil, og vil gjerne bli overbevist om at jeg tar feil.


Stine Hole Ulla er den eneste som har laget video av
MGP-låta si. Vil årets artister virkelig vinne?
I fjor laget Mørand og Debrah flere versjoner av "A monster like me", og produserte sammen med venner en video som det ble litt furore rundt.  Den ble en snakkis i god tid før den norske finalen, selv uten medias hjelp. Jobben gjorde de selv og vant.
De la ut mye på sosiale medier og var i dialog med publikum.



Det samme gjaldt flere andre artister i fjor, særlig "Staysmann og Lass" som virkelig gjorde en fantastisk innsats for å gjøre seg selv interessante for media. Å tatovere MGP-logoen på magen f.eks.
Alexandra Joner laget en maksimaloisrisk video, og Erlend Bratland laget video med en utgave av seg selv som tenåring. Flere låter hadde videopremiere på VGTV

De virket i det hele tatt mer frampå i fjor.

I år virker det det på meg som om det er bare Hungry Hearts, Stine Hole Ulla og Laila Samuels som gjør sulten egeninnsats for å promotere seg selv i f.eks sosiale medier. Suite 16 gjør også noe, men får god hjelp av en etablert fanskare.  Om det lykkes så veldig kan selvsagt diskuteres. Men de jobber i alle fall.
En kan ikke styre hva TV, radio og aviser skriver om. Men i sosiale medier og ellers kan en alltid gjøre ting selv for å "komme på banen".

I å er det bare Laila Samuels som har gitt ut ulike versjoner av låta si, den ene på video. Stine Hole Ulla er den eneste som har laget en fullverdig musikkvideo.



Hungry Hearts gjør en virkelig hederlig innsats med konkurranser og sprøe innfall, og skal ha for innsatsen. http://www.hungryhearts.no

Freddy Kalas er i oppmerksomhetens lys fordi han ligger på ulike lister, til og med VG-lista. Noe som er glimrende for MGP! Men heller ikke han gjør veldig mye for å skape oppmerksomhet rundt seg i forbindelse med MGP. I alle fall så langt jeg har fått med meg.

 Når artistene tar over NRK MGPs instagram konto i en dag, så la Hungry Hearts ut noen crazy små videoer, men i de fleste tilfellene er vi heldige om vi får en selfie og kanskje et bilde med en mikrofon. Hvor er de kreative påfunnene og dialogen med fansen?

Noen er flinkere enn andre, men dette er mitt generelle innntrykk. 

Er årets artister for late, er de ikke sultne nok?
Hva tenker dere? Har dere samme inntrykk som meg?


Ingen kommentarer: