Sider

"Grand Prix kommer aldri til å ha noe med en "man cave" å gjøre"

"Grand Prix kommer aldri til å ha noe med en "man cave" å gjøre. Dette var en kommentar på Facebook til et bilde jeg la ut. 

Det er en spennende debatt om kjønnsroller for tida. 
Skuespiller Espen Klouman Høier (bl.a fra "Kampen om tungtvannet") skriver i en kronikk om fastlåste kjønnsroller ved Teaterhøgskolen. Han ble bedt om å "være mer mann". Han skjønte aldri det, for han følte seg som "mann nok".
Jeg kjenner meg igjen. Dere som har hørt foredragene mine de siste åra vet at jeg i disse snakker litt om meg selv som mann, og min identitet som mann. Ved at jeg gjør det tror jeg at jeg snakker litt om andre også.
Som alt annet er også min mannsidentitet i endring.
Det finnes milliarder av måter å være mann og kvinne på tror jeg. Mye avhenger av kulturen du lever i, hvilken omgangskrets du har og livsfase.
Fortsatt møter jeg folk som genuint stusser over min genuine fascinasjon for, og entusiasme for Melodi Grand Prix.
Noen stusser, mens andre gir renere ord for penga.
En gang møtte jeg en kollega, som er litt profilert i rampelyset. Han følger alt jeg skriver om Grand Prix og er superinteressert, men tør ikke dele det videre, eller trykke liker av frykt for at andre skulle oppdage at han deler min entusiasme. Fikk følelsen av at han følte det som litt skamfullt.
Jeg tror faktisk det er lettere for jenter å vise samme entusiasme. Har det noe med kjønnssterotyper å gjøre? Frykt for å gjøre noe som enkelte mener ikke tilhører den tradisjonelle kjønnsidentiteten.
En annen gang la jeg ut bilde på Facebook av meg selv inne på roterommet, der jeg satt og så den albanske finalen. Da kom det en kommentar på Facebook; "Ser koselig ut, men Grand Prix kommer aldri til ha noe med man-cave å gjøre"
Ikke noen farlig eller slem kommentar i det hele tatt. Jeg er trygg nok til å ta det.
Bare litt avslørende når det gjelder hvilke forestillinger vi har om interesser menn kan kan dyrke og bli tatt på alvor som menn, og kvinner som kvinner.
Men alt dette er i endring. Det er flott!
Jeg mener det i livet ikke bør handle om å være "mann nok" eller "kvinne nok". Det viktigste er å være menneskelig nok. 
Her er bildet fra forrige Grand Prix-familiefest sammen med to av tre kvinner i mitt liv.
"Man cave", eller "Human cave"

Ingen kommentarer: