Sider

I kveld er det fransk finale!



Malo og låta "Ciao" er en de to jeg liker aller best i
kveldens franske finale. Men det blir nok ikke han
som skal representere Frankrike i Lisboa. 
I kveld er det fransk finale! Tenk det, Frankrike har valgt å ha finale igjen etter flere år med intern utvelgelse. 
Etter å ha sett opptak fra "semiene" hvor finalistene i Frankrike har blitt plukket ut så er jeg veldig glad jeg bor i Norge. For TV-produksjonsmessig synes jeg vi ligger litt lenger foran. Jeg er glad vi ikke har et jurypanél hos oss som stjeler oppmerksomheten fra artistene. Jeg følte det var mer nærbilder av juryen enn av artistene. Jeg liker også størrelsen i Norge på hele produksjonen.
Men til det viktigste låtene. Jeg har ikke funnet en låt i den franske finalen som jeg virkelig elsker, og kveldens startfelt engasjerer meg ikke så mye at jeg kommer til å se finalen i kveld.
Likevel må jeg si at den jeg liker aller best er Madame Monsieur og hennes "Mercy" og Malos låt "Ciao". Hans stemme minner faktisk ganske mye om norske Moddi. 
Til slutt må jeg nevne at jeg tar av meg den hatten jeg ikke har, men som Igit bærer i respekt for at de har med en låt som "Lisboa Jerusalem" i finalen. Den er ultrafransk, en skikkelig "chanson", og jeg elsker at Frankrike våger å ta den så langt ut i sin nasjonale finale.
Den store favoritten er nok Lisandro Cuxi med låta Eva. Strømmetall og meningsmålinger tyder såvidt jeg har skjønt på det. Finalen kan du blant annet se på YouTube i kveld klokka 20.55. Direkte selvsagt. Linken til sendingen har du her: https://youtu.be/PRFu1Rod0KU
De åtte finalistene kan du se og høre her: 

Ingen kommentarer: